قانتین

قُلْ یَا عِبَادِیَ الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلَىٰ أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا

قانتین

قُلْ یَا عِبَادِیَ الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلَىٰ أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا

الحمدلله رب العالمین

شنبه, ۴ بهمن ۱۳۹۹، ۰۸:۲۸ ق.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

الَّذِی خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَیَاةَ لِیَبْلُوَکُمْ أَیُّکُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا ۚ وَهُوَ الْعَزِیزُ الْغَفُورُ (2)

سوره مبارکه ملک

 

به نظر شما اسامی زیر چه صحنه هایی را در ذهن میاورد؟

حاج قاسم سلیمانی، حاج حسین همدانی، مصطفی صدرزاده، محسن حججی، گردان فاطمیون، مدافعان حرم، اتش نشان ها، جبهه مقاومت، حسن طهرانی مقدم، محسن فخری زاده، مصطفی احمدی روشن، شیخ باقر النمر، حاج ابراهیم همت، حاج احمد متوسلیان، حاج حسین خرازی، حسین علم الهدی، مهدی زین الدین، علی هاشمی، حسن باقری، ابراهیم هادی، مرحمت بالازاده، بهنام محمدی، علیرضا کریمی، مصطفی کاظم زاده، عبدالحمید دیالمه، ایت الله بهشتی، شهید رجایی، سید مرتضی مطهری، امام خمینی (ره)، حر ابن یزید ریاحی، حبیب ابن مظاهر، جون، مسلم ابن عقیل، قاسم ابن حسن، عبدالله ابن حسن، علی اصغر، علی اکبر، عباس ابن علی،عقیلۀ العرب سلام الله علیها، سید الشهدا علیه السلام، ...

 

مکان های زیر چطور؟

حلب، خان طومان، ارتفاعات بازی دراز، گیلان غرب، اروندرود، جزیره مجنون، نهر خین، بوارین، شلمچه، طلاییه، هویزه، هور، سومار، سوسنگرد، فرات، علقمه، بین النهرین، نینوا، طف، کربلا، کوفه، شام، ...

بقیه متن در ادامه مطلب

با بردن این اسامی هرکسی صحنه ای در ذهنش پدیدار میشود. بعضی جنگ میبینند، بعضی تقابل حق و باطل میبینند، بعضی غمگین میشوند، بعضی یاد خاطرات میکنند، بعضی وحشت میکنند، بعضی خون و خونریزی میبینند، بعضی ...

هرکسی یک جور تفسیر میکند. ولی با این حال دیدگاه خداوند کمی تفاوت میکند:

مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا ﴿۲۳﴾ لِیَجْزِیَ اللَّهُ الصَّادِقِینَ بِصِدْقِهِمْ وَیُعَذِّبَ الْمُنَافِقِینَ إِنْ شَاءَ أَوْ یَتُوبَ عَلَیْهِمْ إِنَّ اللَّهَ کَانَ غَفُورًا رَحِیمًا ﴿۲۴﴾ سوره مبارکه احزاب

از میان مؤمنان مردانى‏ اند که به آنچه با خدا عهد بستند صادقانه وفا کردند برخى از آنان به شهادت رسیدند و برخى از آنها در [همین] انتظارند و [هرگز عقیده خود را] تبدیل نکردند (۲۳) تا خدا راستگویان را به [پاداش] راستی‏شان پاداش دهد و منافقان را اگر بخواهد عذاب کند یا بر ایشان ببخشاید که خدا همواره آمرزنده مهربان است (۲۴)

...

 

به راستی که دنیا و صحنه هایش را چگونه باید دید؟ اخرت را چگونه باید دید؟ ایا این دیدگاه ها برای ما سبک زندگی نمی سازند؟ با توجه به اهمیت این قضیه، نباید برای اصلاح دیدگاه خود قدم برداریم؟

الَّذِی خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَیَاةَ لِیَبْلُوَکُمْ أَیُّکُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا ۚ وَهُوَ الْعَزِیزُ الْغَفُورُ (2) سوره مبارکه ملک

مومنین دنیا را اینگونه میبینند، که امده اند تا بروند. امده اند تا در فاصله حیات و ممات خود صحنه افرینی کنند. دنیا محلی برای ازموده شدن است. ازمایشی که عیار گوهر وجودی هر کس را میسنجد. هرچقدر در ازمایش ها و صحنه های دنیا زیبا تر عمل کنیم، عیار گوهرمان بالاتر میرود، صحنه زیبا تری خلق میشود.

اصلا مومن هنرمند است. هر صحنه زندگی اش اثری هنری است. زیبایی از سر و رویش میبارد. از اخلاق و رفتارش میشود فهمید عیار بالایی داد. در واقع مومن امده در دنیا تا احسن عمل انجام دهد. احسن عمل یعنی حسن ترین عمل. یعنی کار خیری را به گونه ای انجام بدهیم که زیباتر از ان وجود نداشته باشد. یعنی زیبا بخوریم، زیبا بخوابیم، زیبا درس بخوانیم، زیبا زندگی کنیم، زیبا ...

اخر زیبا زندگی کردن بین مردم فرق میکند با زیبا زندگی کردن برای خدا! اصلا زیبایی از دید مردم فرق میکند با زیبایی از دید خدا!

این میشود که امثال قاسم سلیمانی ها خریدار پیدا میکنند. هر کس خودش را برای خدا زینت دهد، خدا خریدارش میشود. زینت های دنیا بماند برای اهل و اهالی اش. بماند برای هر کسی که ماندنی است و نمیخواهد جاری باشد. دنیا برای اهالی اش دیگر محل ابتلا و ازمایش نیست! انها به دید زیستن به ان نگاه میکنند.

اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَیَاةُ الدُّنْیَا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَزِینَةٌ وَتَفَاخُرٌ بَیْنَکُمْ وَتَکَاثُرٌ فِی الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ ۖ کَمَثَلِ غَیْثٍ أَعْجَبَ الْکُفَّارَ نَبَاتُهُ ثُمَّ یَهِیجُ فَتَرَاهُ مُصْفَرًّا ثُمَّ یَکُونُ حُطَامًا ۖ وَفِی الْآخِرَةِ عَذَابٌ شَدِیدٌ وَمَغْفِرَةٌ مِنَ اللَّهِ وَرِضْوَانٌ ۚ وَمَا الْحَیَاةُ الدُّنْیَا إِلَّا مَتَاعُ الْغُرُورِ (57) سوره مبارکه حدید

بدانید زندگی دنیا تنها بازی و سرگرمی و تجمّل پرستی و فخرفروشی در میان شما و افزون طلبی در اموال و فرزندان است، همانند بارانی که محصولش کشاورزان را در شگفتی فرو می‌برد، سپس خشک می‌شود بگونه‌ای که آن را زردرنگ می‌بینی؛ سپس تبدیل به کاه می‌شود! و در آخرت، عذاب شدید است یا مغفرت و رضای الهی؛ و (به هر حال) زندگی دنیا چیزی جز متاع فریب نیست! (57)

 

نسإل الله منازل الشهدا ...

 

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۹/۱۱/۰۴

نظرات  (۱)

۱۶ بهمن ۹۹ ، ۰۶:۲۵ عباس رفیعها

ب. سلام سعید عزیز

سیر مطلب و چینش مطالب عالی بود 

فقط اگر بتونی آیه ها رو از سیستم ضمیمه ای و منگنه ای خارج کنی و با یه سیر ادبی مثلا از یه نکته ای تو آیه واردش بشی و پیوسته بشه خیلی روان تر و دلنشین تر می شه 

دمت گرم 

پاسخ:
سلام حاج عباس؛
چشم ان‌شاءالله در متون بعدی حتما لحاظ خواهم کرد.
دست شما درد نکنه بابت انتقادات سازنده تون...

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی